ads

Khamis, 9 Februari 2012

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


sumber :-

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


Rita Ridaini Enggan Hipokrit??

Posted: 09 Feb 2012 11:08 PM PST

SIAPA yang mahu kisah rumah tangga menjadi berita utama akhbar dan media, namun itulah rencah yang harus ditelan aktres jelita Rita Rudaini Mokhtar, 36, apabila bernikah dengan pemain bola sepak kebangsaan, Aidil Zafuan Abdul Radzak, 25.
Bahagia yang diharapkan, air mata menjadi peneman. Rita yang ditemui di kediamannya pada hujung minggu lalu mengakui hati wanitanya terguris dan menangisi apa yang berlaku terhadap rumah tangganya.
"Tipulah kalau saya kata saya tidak pernah menangis atau bersedih dengan apa yang berlaku. Saya menangis untuk lepaskan segala beban yang ada di dalam hati.
"Selepas itu saya boleh berfikir dengan selesa dan rasional. Jika saya pendam, kepala saya lagi berserabut. Setiap orang yang berkahwin mengharapkan kebahagiaan tetapi mungkin sudah ini bahagian saya yang diberikan Allah. Saya terima dan laluinya dengan reda," katanya sambil memangku anak sulungnya, Airit Rayyan Rizqin yang kini berusia tiga tahun.
Bukan sekali tetapi kali ini sudah kali kedua rumah tangganya dilanda ribut sebegini. Pada Oktober 2010, Aidil membuat tuntutan hak penjagaan kekal terhadap anak sulung mereka, Airit Rayyan Rizqin dan permohonan perintah isteri kembali taat (nusyuz) yang turut difailkan di Mahkamah Tinggi Seremban.
Kemudian pada 20 Januari lalu, selepas Aidil keluar dari rumah mereka, Rita telah menerima surat tuntutan berhubung anak-anak mereka daripada Aidil dan kini perkara itu telah diserahkan kepada peguam yang dilantik oleh Rita. Sebelum itu, Rita terlebih dahulu telah 'berperang' di Twitter dengan kembar Aidil, Zaquan Adha yang juga suami kepada aktres Ayu Raudhah.

Biasa hidup berdiikari

Meskipun bertimpa-timpa masalah rumah tangga dan hubungan bersama keluarga mertua melanda Rita, namun ibu kepada Aidit Rayyan Rizqin dan Airit Qaqa Arjuna yang baru berusia sembilan bulan itu kekal tabah mengharungi segala pahit manis kehidupan berumah tangga.
"Apapun masalah, tidak kisahlah rumah tangga atau masalah lain, besar atau kecil masalahnya, saya kena hadapi dan selesaikan dalam keadaan yang tenang.
"Saya sudah biasa hidup berdikari, sendirian dan tidak bergantung kepada orang lain, jadi saya boleh terima. Pengalaman yang lepas-lepas saya jadikan pengajaran dan panduan untuk saya," ujarnya yang popular dengan filem Mami Jarum.
Disoal di manakah dia mencari kekuatan untuknya terus berdiri dan menghadapi segala cabaran yang datang, balasnya sambil merenung panjang: "Kekuatan adalah diri saya sendiri dan bila ada anak, kekuatan itu bertambah.
"Saya kini bukan sahaja perlu tabah untuk diri sendiri tetapi juga anak-anak yang memerlukan perhatian saya kerana mereka masih kecil. Saya tidak mahu masalah saya dan suami menjejaskan anak-anak."


RITA dan Aidil bersama anak sulung mereka, Airit Rayyan Rizqin

Sebelum bernikah dengan Aidil, Rita pernah bergelar janda selama tujuh tahun. Andai kata kemelut rumah tangganya tidak surut dan berakhir dengan perceraian sudah bersediakah Rita untuk hidup sekali lagi tanpa suami di sisi?
Lama termenung memikirkan jawapan yang tepat barangkali, jawab Rita: "Saya seorang yang berdikari, apa sahaja yang berlaku saya akan memandang ke depan dan tidak akan sesekali toleh ke belakang.
"Tidak ada orang yang berkahwin mahu bercerai, tetapi saya bersedia dan kekal positif dengan segala kemungkinan yang ditentukan Allah. Harapan saya hanya satu, walaupun apapun yang terjadi, saya hanya ingin yang terbaik untuk saya dan anak-anak, itu sahaja."
Hampir sebulan Aidil tidak pulang ke rumah, kata Rita yang tinggal bersama dua anaknya bersama seorang pembantu rumah, dia tidak pernah menghalang suaminya berjumpa anak-anak kerana sehingga kini mereka masih pasangan suami isteri.
"Walau apa yang terjadi, Aidil pada mata saya tetap seorang ayah yang baik, dia memang sangat sayangkan anak-anak dia," tuturnya.

Sikap terbuka

Apabila rumah tangganya dilanda badai, Rita tidak mengambil sikap berdiam diri, sebaliknya dia cukup terbuka dalam memberi kenyataan kepada pihak media.
Impaknya, satu Malaysia tahu rentetan rumah tangganya. Rita bukan sengaja mencari kontroversi, apatah lagi kisah yang dipaparkan media adalah kisah rumah tangganya sendiri.
Bagaimanapun, Rita mempunyai sebab untuk berbuat demikian, sebabnya dia enggan hipokrit dengan dirinya dan juga orang di luar sana.
"Saya artis, orang kenal saya. Kalau saya sembunyikan perkara sebenar, lambat-laun orang tahu juga. Saya bercakap benda yang betul, daripada perkara ini keluar daripada mulut orang lain adalah lebih baik keluar daripada mulut saya sendiri, faktanya lebih tepat.
"Memang benar orang kata saya buka aib sendiri tetapi kalau itu perkara yang betul dan benar-benar terjadi kenapa saya harus sembunyikan. Akhirnya orang akan tahu juga, lainlah kalau saya ini bukan artis, saya berkahwin atau bercerai dan apa sahaja yang berlaku pada saya tiada siapa yang ambil peduli tetapi hakikatnya bukan begitu," bicaranya lagi.
Masalah rumah tangga yang dihadapinya sedikit sebanyak mengganggu emosinya. Sungguhpun begitu, Rita memastikan masalah itu tidak mengganggu kerjaya seninya.
"Memanglah bila bekerja emosi saya melayang daripada masalah yang saya hadapi. Masalah tidak akan pergi tetapi harus diselesaikan, sebab itu saya harus kekal positif.
"Tetapi bila bekerja, saya tidak akan mencampurkan masalah peribadi dengan kerjaya. Bagaimana besar masalah saya, kerja tetap kerja kerana itu sumber rezeki saya," katanya yang akan terlibat membintangi drama Dan Bila Esok dalam slot Azalea di TV3.

Zarina Anjoulie Cipta Sensasi Lagi Sekali!!!!

Posted: 09 Feb 2012 11:06 PM PST

Drama kurang, filem pun kurang namun kalau dah namanya Zarina Anjoulie pastinya penuh dengan kontroversi. Semalam Zarina Anjoulie telah meminta Aliff Aziz untuk memohon maaf secara peribadi kepadanya menerusi Twitter. Persoalannya apakah yang telah Aliff Aziz lakukan kepada Zarina Anjoulie?

image

Tertanya-tanya apakah perkara yang telah dilakukan oleh Aliff Aziz kepada Zarina sehingga membangkitkan kemarahan. Dan untuk pengetahuan, Aliff Aziz telah pun mem"block" Zarina Anjoulie di Twitter. Mungkinkah Aliff Aziz rasa bersalah kerana perbuatannya?

image

Kedua-duanya nampak mesra kan di dalam gambar di atas? Sekeping lagi gambar kemesraan mereka di bawah.

image

Ani Mayuni Kena Belasah Dengan Suami!

Posted: 09 Feb 2012 11:00 PM PST

image

Kesian penyanyi dangdut dan pelakon Aishah An Nur Osman (Ani Mayuni, 33) yang dibelasah oleh suami sendiri di rumah mereka.
Menurut laporan polis yang dibuat oleh Ani Mayuni, dia ditendang dan dipukul oleh suaminya. Selain dari itu kepalanya dihentak ke dinding rumah. Akibat dari belasahan itu Ani Mayuni mengalami kecederaan di kepala, tangan, dada dan leher.

Suami Ani Mayuni ialah Zairi Azmi atau Ayie, 37, bekas anggota kumpulan muzik Arrow. Mereka berkahwin pada 5 Jun 2004. Kedua-dua mereka pernah menyertai program Sehati Berdansa musim kedua terbitan Astro pada tahun 2008.

Apa yang sebenarnya berlaku

Kata Ani Mayuni kejadian berlaku kira-kira jam 8 pagi. Zairi ada di luar rumah. Ani Mayuni menghubungi suaminya dan memintanya membeli sarapan. Sebaik pulang ke rumah kira-kira 30 minit kemudian, Zairi terus meluru masuk ke dalam bilik dan memukul Ani Mayuni. Ani Mayuni bernasib baik sebab abang kandungnya yang kebetulan datang ke rumah telah menyelamatkan dia daripada terus dipukul.

Pelik, kan? Tak kan Zairi kena sawan kot. Atau mungkin semasa berada di luar pagi tu, Zairi menerima cerita-cerita yang bukan-bukan tentang Ani Mayuni. Entahlah. Kita jangan buat spekulasi bukan-bukan.

Kursus Bahasa Inggeris Oleh Azmi Shahrin

Posted: 09 Feb 2012 10:53 PM PST

Kursus Bahasa Inggeris

Ini adalah satu program intensif selama 2 hari untuk kakitangan sokongan dan kakitangan pengurusan yang memerlukan kemahiran asas bahasa Inggeris.

Matlamat Kursus

Ramai orang mempunyai kemahiran Bahasa Inggeris yang lemah kerana mereka terperangkap dalam kitaran negatif memperkukuh disebabkan oleh takut kepada bahasa (takut> tidak menggunakan bahasa Inggeris kekurangan> keyakinan / pengalaman> takut). Program ini bertujuan untuk memecahkan kitaran ini dengan menggalakkan peserta menggunakan bahasa Inggeris. Para peserta akan belajar (atau mengingatkan semula mereka) beberapa tatabahasa asas dan mempunyai banyak amalan berbahasa Inggeris. Pada akhir program ini, mereka akan dapat berkomunikasi dengan yakin dalam Bahasa Inggeris walaupun membuat beberapa kesilapan.

Pendekatan Kursus

Program ini menggunakan teknik-teknik pembelajaran dewasa termasuk strategi pembelajaran aktif untuk memudahkan pemahaman dan pengekalan. Peserta akan menghabiskan 80% daripada masa dalam aktiviti-aktiviti individu atau kumpulan yang membolehkan mereka untuk belajar, membangun dan mengamalkan kemahiran bahasa Inggeris. Ujian pra dan pos-ujian (atas tatabahasa) ditadbir untuk mengukur pengekalan peserta. Buku kerja mudah digunakan untuk memudahkan program tersebut. Bilangan peserta adalah terhad kepada 15 untuk memastikan perhatian peribadi untuk setiap peserta.

Kursus ini dikendalikan oleh Jurulatih Kursus Bahasa Inggeris kami - Encik Azmi Shahrin. Baca profil beliau di sini.

Galeri gambar kursus-kursus yang telah dikendalikan oleh Azmi Shahrin boleh dilihat di sini.

Sukatan Kursus

Modul 1
Mengatasi Takut Bahasa Inggeris - komitmen & janji

Modul 2
Stand Up dan Cakap - mengambil langkah pertama

Modul 3
Subject-Verb Perjanjian - peraturan asas tatabahasa Bahasa Inggeris

Modul 4
Dalam Pejabat - perkataan dan frasa yang biasa digunakan dalam perbualan pejabat

Modul 5
Present & berterusan Simple Present, Past Simple & Lalu berterusan - kala kata-kata ini menyangkal Bahasa Inggeris yang paling asas

Modul 6
Pada Perkhidmatan Kaunter - kata-kata umum dan frasa untuk digunakan dalam perbualan dengan pelanggan

Modul 7
Kata sifat - perbendaharaan kata deskriptif & perbandingan

Modul 8
Drama / Perbahasan / Persembahan Kumpulan - menamatkan program dengan keseronokan

Jadual Waktu Kursus

Masa 1 Hari Hari 2
9,00-10,45 am

Ujian pra-
Mengatasi Takut Bahasa Inggeris (M1)

Present & berterusan Simple Present, Past Simple & Lalu Berterusan (M5)
Latihan

10,45-11,00 am Minum Pagi
11:00-12:45

Stand Up dan Cakap (M2)
Amalan individu

Di Kaunter Perkhidmatan (M6)
Aktiviti Kumpulan

12,45-1,45 pm Makan tengahhari
1,45-3,15 pm

Perjanjian Subject-Verb (M3)
Latihan

Kata sifat (M7)
Latihan

3,15-3,30 pm Minum Petang
3,30-5,00 pm Di Pejabat (M4)
Aktiviti Kumpulan

Persembahan Drama / Perbahasan / Kumpulan (M8)
Aktiviti Kumpulan
Selepas ujian

Kumpulan Sasaran

Kursus Bahasa Inggeris ini boleh dikendalikan untuk orang dewasa, termasuk staf sokongan, pegawai dan pengurus, pelajar-pelajar sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi, malah untuk mereka yang lebih muda (dengan penyesuaian). Kami berpendirian bahawa setiap insan memerlukan kemahiran Bahasa Inggeris dan wajar memperoleh kemahiran ini seawal mungkin.

Mengenai Jurulatih Kursus Pengucapan Awam

Jurulatih Azmi Shahrin adalah ahli Toastmasters International yang cemerlang dan aktif, organisasi terulung dunia dalam bidang pengucapan awam dan pembangunan diri. Dalam tempoh 8 tahun sebagai jurulatih sepenuh masa, Azmi telah melatih lebih daripada 8,500 orang dewasa dan pelajar untuk membangunkan kemahiran pengucapan awam, komunikasi dan kepimpinan. Selain menjalankan latihan untuk Toastmasters dan program-program untuk orang ramai, beliau telah dilatih untuk Petronas, Tourism Malaysia, BERNAMA, Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pertahanan, Universiti Malaya ... selanjutnya.

Hubungi Kami

Sila hubungi kami di enquiries@tripleAtraining.com.my
atau 016-7701972 (Encik Hatim) untuk mendapatkan sebutharga.

Penyesuaian Kursus Ini

Kami juga boleh mengubahsuai sukatan kursus ini untuk memenuhi keperluan khusus organisasi anda. Sila hubungi kami untuk berunding.

Untuk maklumat lanjut sila ke http://kursusbahasainggeris.com/

Gaji Tentera Naik 2012 Daripada RM800 Kepada RM1,125 Sebulan & RM2,100 Kepada RM2,400 Sebulan

Posted: 09 Feb 2012 08:36 PM PST

gaji tentera naik Gaji Tentera Naik 2012 Daripada RM800 Kepada RM1,125 Sebulan & RM2,100 Kepada RM2,400 Sebulan

Skim kenaikan gaji tentera 2012 yang baru sahaja diumumkan ini tiada kena mengena dengan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) kerana skim ini sebenarnya sudahpun dirancang lebih awal lagi.

Butiran Skim Gaji Baru Angkatan Tentera Malaysia 2012

Berikutan pelaksanaan skim gaji baru Angkatan Tentera Malaysia (ATM) :

  • Kenaikan gaji tentera (pemegang Ijazah Sarjana Muda) daripada RM2,100 kepada RM2,400, sebulan
  • Gaji pokok permulaan anggota tentera berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dinaikkan sekitar daripada RM800 kepada RM1,125 sebulan
  • Anggota prebet muda yang menyertai ATM ketika berusia 18 tahun boleh berkhidmat sehingga usia 45 tahun iaitu perkhidmatan maksimum selama 27 tahun
  • Sejajar dengan Perkara 132 Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan ATM perkhidmatan terkanan di negara ini

Difahamkan, melalui skim baru ini juga hanya dua kemasukan ke dalam perkhidmatan ATM akan dibuat iaitu melalui SPM dan Ijazah Sarjana Muda dengan semakan ke atas kemasukan kelayakan diploma sedang dilakukan

P/S : Tahniah kepada ATM, naik juga gaji tentera akhirnya. Kenaikan gaji melibatkan cabang lain dalam perkhidmatan awam yang lain akan menyusul selepas ini selewat-lewatnya sebelum PRU 13.

Antara propaganda dan realiti

Posted: 09 Feb 2012 08:35 PM PST


Rombongan Perkim, Selama, Perak bergambar kenangan dengan masyarakat Islam di Chengrai, Thailand.


APABILA menyentuh mengenai umat Islam di Thailand, kita pasti akan mengaitkan mengenai keganasan dan konflik yang berlaku di selatan negara itu.

Di wilayah berkenaan, kita digambarkan bahawa umat Islam di situ sentiasa ditindas dan menghadapi tekanan hidup akibat sikap kerajaan.

Bagaimanapun semua itu hanyalah propaganda yang sentiasa dimainkan oleh kelompok berkepentingan demi mencapai agenda politik mereka.

Nasib umat Islam di Thailand, sama ada di utara mahu pun selatan jauh lebih baik daripada apa yang digambarkan.

Kesempatan mengikuti rombongan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), Selama, Perak, yang diketuai Presidennya, Datuk Mohammd Rodzi Awang Kechek, baru-baru ini memberi peluang kepada penulis mengetahui lebih mendalam mengenai nasib umat Islam di negara Gajah Putih.

Jika sebelum ini, penulis berkesempatan menyelami kehidupan masyarakat Islam Thailand di selatan iaitu di Narathiwat dan Pattani, lawatan kali ini pula merangkumi kunjungan ke wilayah utara iaitu Chiangmai dan Chengrai.

Adalah jelas seperti mana kata Ketua Pejabat Penyelaras Sempadan Malaysia-Thailand, Mejar Jeneral Chanwoot Indhulux, apa yang dilakukan oleh pihak tertentu dalam menggugat keamanan Thailand dengan cuba mewujudkan pergolakan di selatan hanyalah ibarat percikan air di dalam laut yang tidak mendatang apa-apa kesan.

Sebaliknya, kata beliau yang cukup popular di kalangan masyarakat Islam Thailand, kerajaan negara itu sentiasa berusaha bersungguh-sungguh bagi memberikan kestabilan kehidupan kepada semua rakyat tanpa mengira sesiapa.

"Kami tidak akan berputus asa, sebaliknya akan meningkatkan usaha bagi memastikan ancaman pejuang yang cuba menggugat kedudukan rakyat dapat dihentikan," katanya ketika berucap pada majlis makan malam bersama rombongan Perkim.

Sebab itulah, Chanwoot dan pemerintah Thailand, amat mengalu-alukan kehadiran rombongan daripada Malaysia untuk melihat sendiri kehidupan masyarakat Islam di Thailand.

Melalui langkah itu tegas beliau, rakyat Malaysia akan mendapat gambaran sebenar mengenai situasi masyarakat tersebut yang sering digambarkan sentiasa ditindas dan tidak dibela.

Sememangnya bagi Chanwoot dan pemerintah Thailand tiada apa yang perlu disembunyikan dalam soal tersebut.

Perkara ini diakui oleh Mohammd Rodzi dalam ucapannya bahawa sepanjang lawatan sebelum ini di Pattani dan Kabang rombongan melihat sendiri keadaan sebenar masyarakat Islam di selatan Thailand yang dapat menjalani kehidupan dengan bebas dan mendapat perlindungan daripada pemerintah negara.

Semua ini sudah menjadi bukti bahawa ada pihak tertentu yang tidak senang dengan kehidupan aman yang dinikmati oleh masyarakat Islam.

Kononnya atas nama perjuangan, jihad dan kebebasan mereka cuba mencetuskan huru-hara termasuklah melancarkan serangan bom sehingga mengorbankan insan tidak berdosa.

Sesungguhnya perbuatan golongan berkenaan amat bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri yang amat melarang kita melakukan kerosakan di muka bumi dan membunuh insan tidak bersalah.

Namun, golongan berkenaan sememangnya mempunyai agenda tersendiri justeru mereka cuba menggambarkan kepada dunia luar kononnya umat Islam di Thailand ditindas.

Pelbagai cara mereka lakukan bagi mengaut keuntungan peribadi termasuklah kononnya menubuhkan tabung jihad fisabillah bagi membantu pejuang.

Tetapi hakikatnya, apa yang mereka lakukan adalah sia-sia kerana masyarakat Islam Thailand tidak menyokong perjuangan mereka.

Ini kerana pemerintah Thailand tidak pernah mendiskriminasi masyarakat Islam seperti mana mereka dakwa.

Malahan masyarakat tersebut menikmati hak seperti rakyat Thailand lain tanpa rasa bimbang atau takut.

Umat Islam bebas buat aktiviti

Posted: 09 Feb 2012 08:35 PM PST


Masyarakat Islam di Maesalong, Chengrai bebas melakukan pelbagai aktiviti kemasyarakatan.


KETIBAAN kami di perkampungan Islam Maesalong yang terletak di wilayah Chengrai 'disambut' dengan bunyi mercun sempena Tahun Baru Cina.

Sememangnya bunyi mercun seumpama itu sudah sebati dengan kehidupan masyarakat Islam berketurunan tionghua di perkampungan berkenaan.

Walaupun berjumlah 185 orang daripada 35 keluarga, namun aktiviti masyarakat Islam di Maesalong tidak pernah terganggu.

Setiap hari 20 kanak-kanak daripada kalangan masyarakat tersebut menghadiri kelas Fardu Ain di sekolah di kawasan berkenaan.

Di situ juga terdapat masjid yang sering menjadi tumpuan para pendakwah singgah ketika bermusafir.

Menurut Pengerusi Masjid Darul Salam Maesalong, Umat Abdullah Pomtakudi, masyarakat Islam di situ bergaul dengan masyarakat kaum lain tanpa masalah atau halangan.

Katanya, mereka hidup dalam keadaan harmoni dan menghormati antara satu sama lain.

"Bangunan untuk kelas fardu Ain diwujudkan atas bantuan seorang pegawai tentera Thailand beragama Islam, Muquak See dan sehingga kini kelas berkenaan diteruskan demi memberi pendidikan kepada kanak-kanak di sini," katanya.

Beliau berkata, semua perbelanjaan bagi menguruskan sekolah tersebut adalah hasil sumbangan orang ramai terutamanya umat Islam yang datang berziarah.

Sementara itu, Guru Bahasa Inggeris Sekolah Attaqwa, Manas Masakul berkata, sememangnya di mana-mana juga di Thailand, umat Islam tidak menghadapi sebarang masalah melaksanakan aktiviti harian mereka termasuklah dalam soal agama.

Katanya, mereka boleh melakukan apa sahaja aktiviti keagamaan tanpa sekarang atau larang daripada pihak kerajaan.

"Walaupun kami tidak menerima bantuan kerajaan tetapi kami amat berterima kasih serta menghargai sikap toleransi yang ditunjukkan oleh pemerintah biar pun kami golongan minoriti di sini," katanya.

APIUM, Jakim bentuk pelapis daie

Posted: 09 Feb 2012 08:34 PM PST


Kecergasan fizikal membawa kesan sama kepada kesihatan mental.


AKADEMI Pengajian Islam Islam, Universiti Malaya (APIUM) dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Universiti Malaya dan Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengadakan program Brotherhood Muslim Camping 2012 (Bro-MC '12) di Lopo Blue River, Hulu Langat, Selangor pada 20 dan 21 Januari lalu.

Program yang bersempena dengan cuti semester awal tahun 2012 turut melibatkan penyertaan seramai 150 para peserta yang terdiri daripada kalangan pelajar tahun satu, dalam semua fakulti.

Program tahunan itu bermatlamat untuk memberi kefahaman dan penghayatan Islam yang sebenar kepada mahasiswa, di samping menerapkan nilai-nilai akhlak individu Muslim.

Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Dakwah Jakim, Jamali Mohd. Adnan berkata, antara lain objektif program adalah meningkatkan kefahaman Islam kepada golongan elit seperti mahasiswa dalam melahirkan mahasiswa Islam yang berilmu, berakhlak dan bertakwa serta mampu menjadi barisan hadapan dakwah di Malaysia.

Katanya, mahasiswa adalah golongan pemimpin masa hadapan yang harus diberi bimbingan bagi menyerlahkan potensi diri mereka.

"Ini sebagai persediaan untuk diangkat menjadi pemimpin, seterusnya bersedia membimbing masyarakat di luar kampus," katanya.

Program ini berkonsepkan gabungan modul yang berbentuk indoor dan outdoor.

Para peserta diberikan pengisian ilmu oleh dua Imam Muda iaitu Imam Muda Fakhrul yang bertajuk, Islam Is The Way of Life.

Manakala, Imam Muda Hassan dengan tajuk, Aku Terima Jalannya (Islam).

Di samping itu, Mohd. Hariri Mohamad Daud dari bahagian dakwah Jakim turut menyampaikan pengisian berkaitan isu-isu akidah dan remaja kepada para peserta.

Pada masa yang sama, para peserta berpeluang mengikuti aktiviti outdoor yang melatih ketahanan fizikal dan mental di samping semangat berpasukan.

Antaranya adalah merempuh halangan, jungle trekking, night walk dan survival (kelangsungan) diri.

Program perkhemahan ini dirasmikan oleh MS Ramlee yang mewakili Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Universiti Malaya.

Bersabar mendidik isteri

Posted: 09 Feb 2012 08:32 PM PST


SUAMI perlu mempunyai strategi dalam mendidik isteri ke arah membina rumah tangga yang bahagia. - Gambar hiasan


Saya ingin bertanya apa yang harus saya buat jika isteri minta diceraikan. Saya berkahwin empat tahun yang lepas dan dikurniakan seorang anak perempuan berumur tiga tahun.

Masalah yang timbul disini isteri tidak mendengar cakap saya. Contohnya, saya minta dia berubah sikap sebab isteri sering pulang kerja lewat kerana keluar minum dengan kawan-kawan.

Mutakhir, keadaan semakin teruk apabila dia tinggal di rumah sewa apabila hujung minggu. Apakah yang perlu saya lakukan. Saya bimbang menjadi suami dayus.

Jawapan:

Isteri dan anak adalah amanah yang perlu dijaga dengan sebaik-baiknya. Kedua-dua amanah ini akan ditanya di hadapan Allah SWT.

Saudara teruskan usaha mendidik isteri, banyakkan berdoa agar Allah membuka pintu hatinya untuk berubah. Dalam keadaan sekarang saudara berhak melepaskan dia kerana keenganannya mentaati saudara. Lebih-Lebih lagi keenganan dia mentaati Allah SWT.

Dalam syariah, saudara ada peruntukan untuk melepaskan si isteri yang enggan taat kepada Allah SWT. Namun, tindakan demikian tidak banyak menyelesaikan masalah.

Mungkin saudara dapat menahan diri daripada terus tertekan perasaan kerana sikap isteri yang degil, tapi kedegilan wanita tidak kemana kalau kena cara memujuk dan mendidiknya.

Melainkan saudara telah cuba macam-macam cara untuk betulkan isteri tapi tetap gagal, pada masa itu saya serahkan Kepada Saudara untuk membuat keputusan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: ....Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (al-Baqarah: 228)

Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya bagi kamu (lelaki) ada hak dari isteri kamu dan isteri kamu ada hak dari kamu". (riwayat Tirmidzi)

Maksudnya kedua belah pihak ada hak masing-masing. Suami wajib menunaikan hak-hak isterinya, manakala isteri juga berkewajipan menunaikan hak suaminya.

Hal ini termateri dengan ijab kabul yang berlangsung antara seorang lelaki dan seorang perempuan. Sebab itu perkahwinan adalah bermulanya tanggungjawab yang lebih berat.

Lebih-Lebih lagi apabila telah bergelar suami, tanggungjawab bukan sekadar keatas dirinya malah keatas isterinya. Kegagalan dalam memastikan isteri taat kepada perintah Allah SWT juga akan menjadi tanggungjawab si suami.

Sebabnya, suami bertanggungjawab mendidik isterinya menjadi isteri solehah yang kelak melahirkan zuriatnya sekali gus mentarbiah anak-anaknya ke jalan yang diredai Allah SWT.

Hadis Baginda SAW yang bermaksud: Seseorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartawannya dia, kerana berketurunan baiknya dia, kerana cantiknya dia, kerana beragamanya dia, Akan tetapi carilah yang beragama nescaya selamat kamu (wahai lelaki). (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Awal-awal lagi Rasulullah SAW telah berpesan kepada kaum lelaki supaya dalam mencari jodoh agar memberi penekanan kepada soal agama, kerana harta dan kecantikan tidak ada kekalnya, kalau ada pun bagaimana nak diurus tanpa agama.

Walaupun baginda SAW menyebut agama dalam perkara keempat, ini tidak bermaksud yang terakhir.

Malangnya hari ini, dan sebelum-sebelum ini kebanyakan lelaki utamakan kecantikan semata-mata. Jangankan lelaki, emak lelaki pun sama mencari menantu cantik untuk dibanggakan dikhalayak ramai.

Memanglah sukar untuk mencari yang sempurna, biar kurang cantik tetapi jangan kurang agamanya. Saya tulis demikian supaya apa yang berlaku dalam kehidupan saudara tidak berlaku pada yang lain.

Wanita itu sifatnya sangat unik. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Justeru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan). (riwayat Muslim )

Melalui hadis ini bukan tulang bengkok yang dibicarakan, tetapi fizikal tulang bengkok, serta komplikasi membiarkan tulang itu terus membengkok.

Dalam kata yang lain, baginda SAW ingin mengajak umatnya daripada kaum lelaki mengambil perhatian yang serius dalam mendidik para isteri.

Pastinya bukan mudah meluruskan tulang yang bengkok dan tidak elok dibiarkan terus bengkok. Maksudnya, Kaum Adam kena tahu cara terbaik untuk mendidik isteri. Proses mendidik pula memakan masa yang panjang, mungkin juga bergantung kepada fizikal emosi si isteri yang bersedia untuk dididik. Adakalanya isteri melihat mereka lebih baik berbanding suami.

Kebahagiaan rumahtangga dapat diraih apabila suami dapat menggunakan kekuatan akalnya serta kesabaran dalam menghadapi kerenah dan ragam isteri.

Secara mudah, bolehlah dikatakan lelaki adalah makhluk akal manakala wanita adalah makhluk rasa. Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan suasana dan keadaan sekeliling.

Oleh itu dalam menghadapi wanita, lelaki hendaklah banyak menggunakan daya fikir. Kalau umpamanya isteri sedang berduka, suami perlu merancang untuk mewujudkan perasaan gembira di dada isteri. Di sinilah perlunya strategi dalam mendidik isteri.

Keadilan menurut pandangan Islam

Posted: 09 Feb 2012 08:32 PM PST


Mahkamah adalah tempat manusia mendapat keadilan di dunia.


ISLAM adalah agama persamaan dan keadilan. Allah SWT bersifat adil dan cintakan keadilan dan kasihkan orang yang bersifat adil. Antara asas yang sangat ditekankan dalam syariat Islam adalah prinsip keadilan kepada semua manusia.

Banyak ayat al-Quran yang menyeru kepada keadilan dan mencegah daripada bersifat zalim. Perkataan adil berasal dari perkataan Arab, cadala ataupun al-cadl yang berarti apa yang menetap di jiwa, ia sesuatu yang lurus, lawan kepada sifat menyeleweng.

Al-Imam Mawardi menyifatkan keadilan sebagai memiliki sifat benar, terjamin keimanan, terjauh dari sesuatu yang haram, tenang ketika reda dan marah serta berterusan menjaga maruah di dalam urusan agama dan dunia.

Keadilan merupakan salah satu daripada tiga asas pegangan hidup Islam, seiring dengan tauhid dan khilafah.

Oleh kerana Islam merangkumi kesemua aspek kehidupan, keadilan juga seharusnya mencakupi semua bidang termasuk ekonomi, sosial, politik, budaya dan lain-lain.

Menegakkan keadilan akan menciptakan kebaikan kepada sesiapapun, manakala pelanggaran terhadapnya akan mengakibatkan mala petaka.

Keadilan juga termasuk dalam akhlak Islam yang mesti diamalkan di dalam semua aspek kehidupan dan kepada semua manusia meliputi sahabat dan musuh. Sekiranya ia dipinggirkan, maka ia dianggap satu dosa dan kesalahan di sisi Allah SWT.

Tidak ada subjek yang lebih berkait rapat dengan konsep keadilan kecuali hak asasi manusia. Ini bermakna keadilan tidak akan menjadi kenyataan jika hak asasi manusia tidak diiktiraf oleh masyarakat. Ia juga adalah asas kepada kehidupan bermasyarakat dalam Islam.

Konsep keadilan ini perlu ditonjolkan di dalam setiap perhubungan, antara pemimpin dan rakyat, orang kaya dan miskin, suami dan isteri, mahupun ibu bapa dan anak-anak.

Apabila keadilan ditegakkan dalam semua aspek, maka terjaminlah keamanan dan ketenteraman di dalam keluarga, masyarakat dan negara. Sifat dan tabiat yang adil mencerminkan kesempurnaan akal dan akhlak yang menjanjikan kebahagiaan hakiki.

Kedudukan adil bagi seorang manusia menurut pandangan Islam ditentukan bukan oleh ketinggian darjat keturunan atau kekayaan mahupun kekuasaan, tetapi oleh ketakwaannya yang merupakan hasil dari ketinggian ilmu dan akhlaknya.

Keadilan yang diperkenalkan oleh Islam adalah keadilan yang pasti, ia tidak dapat digoncang oleh rasa cinta dan benci, tidak pula dipengaruhi oleh hubungan kekeluargaan individu dan kecenderungan peribadi.

Pengertian keadilan Islam dalam aspek kemasyarakatan tidak akan difahami dengan tepat kecuali apabila difahami tasawur Islam mengenai ketuhanan, alam sejagat, kehidupan dan manusia kerana keadilan sosial Islam adalah satu cabang kecil daripada komponen induk tersebut.

Keadilan berkait akidah

Ini bermakna keadilan mestilah diikat dan dikaitkan dengan konsep akidah dan keimanan yang mendalam kepada Allah SWT serta tugas manusia sebagai khalifah Allah SWT di bumi ini, iaitu tugas sebagai agen pembangunan jasmani dan rohani.

Keadilan menjadi matlamat kehidupan manusia, ia sangat dituntut dan tidak mungkin terhasil, kecuali dalam jiwa dan hati yang tulus murni.

Hasil daripada keimanan kepada Allah SWT, seorang Muslim akan bersifat adil, mencintai keadilan dan menyeru kepada norma-norma akhlak mulia, biarpun ketika bersama orang bukan Islam.

Mereka juga akan membenci kezaliman, membalas dengan seksaan kepada pelaku-pelaku zalim, biarpun kezaliman itu dilakukan oleh seorang Islam.

Al-Quran menyatakan dengan jelas akan kedudukan sifat orang-orang yang zalim dan balasan kepada orang-orang zalim ialah neraka. Justeru Allah SWT telah mengulang-ulang perkataan zalim sebanyak 226 kali di dalam al-Quran.

Ini menunjukkan kepada pentingnya sifat buruk dan keji ini dijauhi oleh seluruh umat Islam khususnya dan umat manusia amnya.

Al-Quran tidak hanya menghubungkan adil sebagai sesuatu yang hanya diperkatakan di mahkamah sahaja, tetapi ia lebih merujuk kepada integriti dan kejujuran di dalam semua urusan hidup manusia.

Keadilan dalam Islam sangat penting kerana ia akan menjamin kestabilan demi pembangunan umat Islam. Apabila Islam membawa idea tentang keadilan dalam masyarakat jahiliah, maka mereka yang dulunya berpecah belah dan saling bermusuhan menjadi bersatu padu dan saling berkasih sayang.

Justeru apabila undang-undang dan keadilan dalam Islam terpesong angkara segelintir umatnya, kegemilangan Islam mula merosot.

Keadilan juga menjadi unsur yang penting untuk membina masyarakat yang adil dan makmur, atau dengan kata lain, masyarakat yang adil dan makmur tidak akan dapat diwujudkan jika keadilan tidak ditegakkan.

Keadilan perlu ditegakkan kerana ia akan memberi ketenangan kepada manusia dan menyuburkan hubungan individu dengan orang lain.

Rasulullah SAW di dalam pemerintahan baginda tidak pernah menindas mana-mana pihak. Bahkan baginda SAW didekati dan dikasihi oleh semua pengikutnya tanpa mengira bangsa dan agama.

Ini kerana dalam memutuskan apa-apa hukuman, baginda SAW tidak sekali-kali terpengaruh oleh keadaan orang yang dihukumi, sama ada daripada kalangan keluarga, sahabat handai ataupun orang lain yang berbeza bangsa dan agama.

Ini amat bertepatan dengan perintah Allah SWT dalam firman-Nya yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran, dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sifat adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (al-Maaidah: 8)

Remaja dan mengingati Rasulullah

Posted: 09 Feb 2012 08:31 PM PST


Para remaja Islam harus bersifat reflektif bukan sekadar nostalgik tentang perjuangan Nabi Muhammad SAW. - Gambar hiasan


RASULULLAH SAW adalah sumber qudwah (contoh) bagi umat Islam dan umat manusia. Para remaja juga terkait sama kerana para remaja sering mencari 'idola' dan 'diva' untuk dijadikan contoh dalam kehidupan. Kamus Webster menyebutkan idola (idole) adalah imej ketuhanan.

Ia bercanggah dengan konsep Islam yang meletakkan Rasulullah sebagai qudwah atau sebagai sumber contoh.

Majalah Times pernah menyenaraikan Rasulullah SAW antara tokoh agung dan berpengaruh sepanjang zaman, setanding dengan tokoh-tokoh yang memperjuangkan keadilan dan keamanan seperti Mahatma Ghandi, Nelson Mandela dan sebagainya. Walaupun ia dianggap sebagai pengiktirafan orang Barat terhadap Rasulullah SAW, namun remaja Islam harus memahami bahawa hakikatnya baginda adalah seorang manusia istimewa yang dipilih oleh Allah untuk memberi rahmat pada sekelian alam dan bertindak serta menjalankan amanah dengan bimbingan terus daripada Allah SWT. Ini menjadikan Rasulullah lebih istimewa dan sebenarnya tidak sama seperti 'idola' atau tokoh-tokoh yang lain walaupun Rasulullah juga adalah manusia seperti kita.

Sumber contoh ini memang amat penting bagi manusia khususnya remaja. Tanpa qudwah, atau sumber ikutan (ikon) seperti yang disebut sesetengah orang hari ni, manusia akan hilang pedoman. Ibu bapa adalah ikon terawal dalam hidup kita dan membentuk kita sama ada menjadi anak yang baik atau anak-anak-anak terbiar dan menjadi sebaliknya. Para murid dan pelajar menjadikan guru atau pensyarah sebagai sumber contoh mereka kerana tanpa guru dalam hidup kita ini siapalah kita. Para pemimpin juga menjadi sumber ikutan dan ketaatan rakyat. Tanpa pemimpin yang baik dan bijaksana, tidak mungkin negara terurus dengan baik.

Bagi masyarakat Islam Rasulullah SAW dilihat sebagai contoh terbaik (qudwah hasanah). Risalah nubuwwah (kenabian) ialah untuk menyampaikan rahmat kepada sekelian alam, 'Rahmatan lil alamin'. Para rasul juga dihantar membawa risalah akhlak kepada manusia. Saidatina Aisyah, isteri Rasulullah SAW bila ditanya mengenai akhlak Rasulullah, menggabungkannya dengan akhlak al-Quran (khuluqul Quran).

Kita harus menyedari bahawa anak-anak dan para remaja tidak tiba-tiba lahir dan membesar dalam keadaan pandai dan bijaksana tanpa bimbingan orang lain. Naluri setiap remaja ingin mencontohi dan meneladani sesuatu yang digemarinya. Ada yang menjadikan bintang filem, artis, penyanyi sebagai 'idola' masing-masing. Tetapi ia dalam zaman 'kegilaan' remaja. Akhirnya para remaja akan mencari sumber contoh yang sesuai dengan fitrah dirinya. Remaja akan menjadi dewasa, berumah tangga, bekerja di pejabat, berjuang dalam masyarakat memerlukan sumber contoh yang terbaik dalam hidupnya.

Allah telah menghantar Rasulullah SAW sebagai contoh terbaik bagi remaja Islam. Sepanjang hayat Rasulullah, fitrah dirinya terjaga baik tidak menyembah berhala sehingga wataknya membawa watak damai (Al-Amin). Zaman mudanya, baginda cenderung terlibat dalam perniagaan dan menyendiri untuk merenung mengenai hidup dan hakikat kehidupan. Justeru apabila al-Quran diturunkan kepada baginda, itulah titik tolak yang amat bermakna untuk dirinya dan seluruh umat manusia.

Selama 23 tahun menyebarkan akidah dan syariat, menerusi pekerti yang baik, dakwah yang bijaksana ia telah menyebabkan Islam berkembang di bumi Arab. Terlalu banyak jasa dan pengorbanan, jihad dan pengalaman yang menjadikan sirah para Nabi dan Rasulullah SAW diingat dan dikenang oleh umat Islam sepanjang zaman.

Para remaja Islam harus bersifat reflektif bukan sekadar nostalgik tentang perjuangan Nabi. Reflektif bermakna para remaja harus mampu merenung dan mengkaji bagaimana Rasulullah SAW mampu menjadi pemimpin contoh, pendakwah terbilang, panglima yang cemerlang kepada umat Islam.

Daripada pergaulan dengan isterinya, kasih sayang kepada cucunya, belas kasihannya kepad orang tua, kasih sayang terhadap bapa saudaranya Abu Talib sehinggalah mampu mendidik Bilal bin Rabah dan Sulaiman Al-Farisi menyebabkan watak Rasulullah SAW dikagumi dan memberikan impak yang besar terhadap akhlak manusia.

Beri kuasa penuh kepada mufti

Posted: 09 Feb 2012 08:30 PM PST


Hassan Ahmad gembira bersama sijil anugerah yang diterimanya pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 2012 di Masjid Putra, Putrajaya, baru-baru ini.


SAYA mengucapkan setinggi tahniah kepada penerima anugerah Perdana Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan Tahun 2012 iaitu Datuk Seri Hassan Ahmad yang juga Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Saya amat mengenali Hassan yang merupakan tokoh yang tidak asing lagi di bidang kefatwaan di Malaysia. Malah beliau juga mempunyai ramai anak murid yang dididiknya sewaktu bergelar seorang pensyarah.

Walaupun saya sendiri tidak pernah belajar secara formal dengan Hassan namun saya banyak mengambil pengajaran daripada setiap patah perkataan yang keluar daripada beliau.

Beliau adalah seorang tokoh yang lahir daripada keluarga beragama dan sentiasa komited memartabatkan undang-undang syariah di Malaysia khususnya Pulau Pinang.

Anugerah yang diberikan kepada beliau itu merupakan pengiktirafan kepada institusi mufti dan kefatwaan di Malaysia dan merupakan isyarat daripada pihak Kerajaan agar institusi fatwa ini perlu lebih mantap bergerak dan menjadi tunjang kepada pemerkasaan undang-undang Islam.

Fatwa adalah mekanisme pembinaan perundangan Islam yang wujud sejak zaman Rasulullah lagi.

Institusi fatwa mula berkembang dengan pesat semasa pemerintahan Umawiyah, Abasiyah dan Uthmaniyah.

Pada ketika itu mufti bukan sahaja bertindak sebagai penasihat dalam bidang hukum syarak tetapi terlibat secara langsung membantu Kadi menyelesaikan kes-kes di mahkamah.

Fatwa bukan sahaja menjadi pembimbing kepada rakyat dan masyarakat tetapi dijadikan sebagai panduan dalam melaksanakan tanggungjawab oleh pemerintah.

Apabila Tanah Melayu (ketika itu) mencapai kemerdekaan, penentuan perkara mengenai hukum syarak dan doktrin Islam dikekalkan di bawah kuasa negeri.

Ia bukan suatu perkara yang diperolehi daripada Perlembagaan Persekutuan tetapi telah diamalkan sejak zaman Kesultanan Melayu lagi.

Dalam hal ini, pemerintah merujuk kepada para ulama untuk mendapatkan fatwa atas apa jua persoalan yang belum diputuskan secara definitif ataupun perkara yang menimbulkan pertikaian dalam sudut hukum syarak.

Dalam konteks Malaysia ketika ini Akta dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam memperuntukkan kedudukan dan peranan mufti sebagai penasihat utama Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu.

Umpamanya seksyen 33 Akta Pebtadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 menyatakan mufti hendaklah membantu dan menasihati Yang di-Pertuan Agong berkenaan dengan semua perkara hukum syarak, dan dalam semua perkara sedemikian hendaklah menjadi pihak berkuasa utama di Wilayah-Wilayah Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong kecuali jika diperuntukkan selainnya dalam Akta tersebut.

Seiring dengan peredaran zaman yang memerlukan penyelesaian daripada sudut hukum syarak terhadap perkara-perkara yang semakin hari semakin kompleks, peranan mufti ini perlulah dipertingkat dan diperkasa juga dari masa ke semasa.

Mufti hendaklah bebas memberi nasihat dan membuat teguran kepada mana-mana pihak termasuk kerajaan dan bukan kerajaan.

Adalah amat aneh ketika ini beberapa agensi yang ditubuhkan oleh kerajaan membuat pelbagai teguran sehingga mencampuri urusan agama Islam sedangkan teguran dari pihak mufti seperti tidak diendahkan sahaja.

Mufti juga mesti dibebaskan daripada sebarang tekanan dan pengaruh politik atau individu tertentu.

Sehingga hari ini terdapat beberapa negeri telah menaiktaraf jawatan mufti setaraf Exco Kerajaan Negeri walaupun mufti tersebut tidak duduk sebagai ahli permesyuaratan negeri.

Sebagai ulul amri semua institusi agama diletakkan terus di bawah Yang di-Pertuan Agong dan Raja Raja Melayu termasuklah mufti. Ahli politik dan pihak kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk mencampuri urusan mufti khususnya di dalam menggarap sesuatu fatwa bagi menjamin segala fatwa, dasar atau pandangan berkaitan agama Islam dan hukum syarak bebas sama sekali dari unsur dan pengaruh politik.

Fatwa yang diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri tidak perlu lagi dibincangkan oleh pihak Kerajaan untuk tujuan pewartaaan. Hal yang demikian pernah beberapa kali berlaku dan perkara sebegini hendaklah dielakkan dari terus berlaku.

Sekolah cemerlang Terengganu dirai

Posted: 09 Feb 2012 08:29 PM PST


Ahmad Said menyampaikan replika cek Program Pendidikan Anjung Ilmu 2012 kepada wakil PPD Kuala Terengganu, Matsor Ismail (kanan) di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, kelmarin.


KUALA TERENGGANU 9 Feb.– Sekolah-sekolah di negeri ini yang mencatatkan kejayaan membanggakan dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 diraikan oleh kerajaan negeri semalam.

Majlis Anugerah Apresiasi Kecemerlangan itu merupakan sebahagian daripada tradisi penghargaan kepada warga sekolah untuk terus mempertahan dan meningkatkan pencapaian dalam pelbagai peringkat peperiksaan awam.

Ia juga merupakan sebahagian daripada komitmen yang ditunjukkan oleh kerajaan negeri dengan aspek pendidikan menjadi keutamaan dalam usaha membangunkan kehidupan rakyat dan memajukan negeri.

Beberapa buah sekolah menerima penghargaan atas kejayaan yang ditempa antaranya bagi kategori sekolah enrolmen calon kurang daripada 100 peratus semua A terbaik UPSR.

Berada dalam turutan senarai ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Bharu Tok Dor (66.67 peratus), SK Kampung Bukit Hulu Nerus (55.56 peratus) dan SK Kampung Cabang (51.22 peratus) yang masing-masing menerima RM5,000; RM3,500; RM2,500 beserta piala dan sijil penghargaan.

Bagi kategori Gred Purata Sekolah terbaik, ia dimenangi oleh SK Dusun, Hulu Terengganu (1.23) dengan hadiah wang tunai RM3,000.

Kategori sekolah enrolmen calon lebih daripada 100 peratus semua A terbaik UPSR disandang oleh SK Tengku Mahmud (51.18 peratus), SK Kampung Raja (39.44 peratus), SK Sultan Sulaiman 1 (34.12 peratus) dan GPS terbaik diperoleh oleh SK Tengku Mahmud, Besut.

Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Kwang Hwa, Dungun mula dinobatkan SJKC cemerlang (Semua A 7.84 peratus dan GPS 2.02) dengan hadiah wang tunai RM2,500.

Daerah Besut pula dipilih daerah terbaik semua A dalam UPSR dengan hadiah RM7,000 manakala setiap sekolah membawa pulang RM5,000, RM3,500 dan beserta piala serta sijil penghargaan.

Bagi kategori peratusan semua A terbaik PMR mengikut kategori sekolah, lima buah sekolah yang berada pada tahap itu dengan Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud mendahului senarai (Sekolah Berasrama Penuh).

Ia diikuti Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Mahmud, Besut (Premier/ Kawalan), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek (SMKA).

Juga SMK Rantau Petronas (Harian) dan Sekolah Menengah Agama Khairiah (Sekolah Agama Bantuan Kerajaan) dengan kesemua sekolah membawa pulang RM5,000, piala serta sijil penghargaan manakala Kuala Terengganu muncul daerah terbaik semua A.

Hadiah disampaikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dalam majlis yang diadakan serentak dengan pelancaran Program Pendidikan Anjung Ilmu (PPAI) 2012 di Wisma Darul Iman di sini.

Selesa dengan kehidupan baru

Posted: 09 Feb 2012 06:32 PM PST


INA Naim dan suaminya, Suhaimi mengakui cukup bahagia dengan kehidupan mereka sekarang.


SEKITAR tahun 2006, kehadiran wanita berwajah lembut ini telah mencetuskan impak luar biasa. Mahu atau tidak, harus diakui kedudukannya ketika itu seiring dengan barisan artis popular yang sedia ada.

Barangkali seluruh peminat hiburan tempatan tahu akan kewujudan Nordiana Md. Naim atau Ina Naim ke dalam industri seni tempatan sehingga sempat merakamkan sebuah album, Duhai Hati selain membintangi drama rantaian, Air Mata Maria terbitan Skop Productions.

Tidak perlu lagi disingkap kisah lalu itu kerana apa yang pasti Ina Naim kini cukup bahagia dengan kehidupan baru yang dilaluinya bersama suami dan dua orang anaknya.

Walaupun hampir lima tahun mendiamkan diri selepas mendirikan rumah tangga bersama Mohd. Suhaimi Saad pada 12 Ogos 2007, sesungguhnya Ina Naim masih memiliki nilai berita untuk diceritakan kepada masyarakat.

Berkesempatan bertemu dengan wanita yang membahasakan dirinya sebagai Ina ini di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini, Hits bertanyakan kepada Ina tentang kehidupannya hari ini.

Dengan senyuman yang tidak lekang dari wajahnya itu sambil sibuk melayan kerenah anak keduanya, Sallman ElKhoyri yang berusia 15 bulan, Ina memberitahu hari-hari dilaluinya sama seperti suri rumah lain.

"Jujurnya, saya sendiri yang mengambil keputusan untuk mengurangkan aktiviti seni selepas berkahwin. Saya tahu ramai yang beranggapan suami saya yang mengarahkan untuk berbuat demikian.

"Tetapi, semua itu tidak benar sebaliknya apa yang saya lakukan atas kehendak diri sendiri. Suami hanya tidak mahu saya aktif sepenuh masa sebagai artis seperti dahulu.

"Sepanjang tempoh itu, tumpuan saya hanyalah untuk keluarga dan anak-anak yang semakin membesar. Bagi saya, itulah kurniaan Allah SWT yang tidak terhingga buat seorang ibu untuk melihat pembesaran anak-anaknya di depan mata," kata Ina sambil memandang ke arah suaminya.

Ternyata kematangan Ina sebagai seorang wanita cukup terserlah dan semuanya tergambar menerusi butir bicaranya. Barangkali semua ada kaitan dengan perjalanan hidupnya sebagai seorang isteri dan ibu.

Ketika sesi temu ramah itu, anak sulung mereka Ehmad Hadie Elfardie yang berusia hampir empat tahun tidak bersama mereka kerana berada di Kuantan, Pahang bersama keluarga Suhaimi.

Menyambung bicara, dalam sibuk mengendalikan urusan harian rumah tangga, Ina memberitahu dia juga membantu suaminya menguruskan perniagaan dan juga kelas mengaji untuk kanak-kanak.

"Kami ada membuka gerai menjual laksa di salah sebuah medan selera berhampiran kediaman di Bandar Sri Damansara pada waktu malam.

"Di sebelah siangnya pula, kami akan mengajar mengaji untuk kanak-kanak. Dalam masa yang sama juga, saya sendiri mengikuti kelas agama oleh guru yang dijemput ke rumah.

"Setidak-tidaknya, masa saya terisi dengan pelbagai aktiviti selain daripada tumpuan kepada keluarga. Alhamdulillah, saya cukup selesa dan gembira melalui kehidupan sekarang.

"Apatah lagi, kami juga sedang menantikan kelahiran anak ketiga yang dijangka akan lahir sekitar bulan Jun nanti. Teringin juga mahu anak perempuan selepas puas menjaga dua orang anak lelaki," jelas Ina sambil ketawa kecil.

Wanita berusia 28 tahun yang pernah popular dengan lagu Duhai Hati dan Rebah ini sempat diusik apakah dia sudah bersedia untuk kembali mewarnai industri seni tempatan.

Sambil memandang ke arah suaminya, Ina memberitahu dia mempunyai perancangan untuk berbuat demikian lantaran anak-anak juga semakin membesar.

Tetapi, kata Ina, untuk lagu dan album akan datang, dia tidak akan lagi menyanyikan lagu-lagu berunsurkan cinta dan duniawi, sebaliknya kepada lagu berunsur ketuhanan serta kerohanian.

Malah, suaminya juga telah memberi lampu hijau dan memberikan kebenaran untuk Ina aktif semula dalam bidang seni.

Semarakkan semula genre nasyid

Posted: 09 Feb 2012 06:31 PM PST


SEBAHAGIAN daripada penggiat nasyid tempatan yang hadir pada sidang akhbar Anugerah Nasyeed.Com di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.


BARANGKALI ada kebenaran di sebalik pendapat yang mengatakan genre muzik nasyid tidak segah seperti mana 15 tahun lalu sewaktu kumpulan Raihan mula mempopularkan nasyid kontemporari.

Senario ketika itu telah meletakkan muzik itu setanding dengan muzik arus perdana yang lain sekali gus penerimaannya memang cukup positif sehingga penjualan album mampu mencatatkan ratusan ribu unit.

Namun, itu cerita dulu dan kalau hendak dibandingkan penerimaan muzik nasyid ketika ini memang tidak sama lagi.

Tetapi, ia tidak bermakna genre muzik itu semakin berkubur dan semakin kurang diterima ramai. Sebaliknya, ia kembali mekar sekitar tiga tahun kebelakangan ini walaupun tidak sehebat dulu.

Ini dapat dibuktikan dengan inisiatif syarikat Nasyeed Edutainment Publishing atau lebih dikenali sebagai Nasyeed.Com yang memperkenalkan Carta Nasyeed.Com lebih setahun lalu menerusi laman sosial, Facebook.

Apa yang mengejutkan namun dalam masa yang sama membanggakan Nasyeed.Com apabila ia mendapat sambutan di luar dugaan sehingga mencatatkan 1.2 juta pelayar.

Melihatkan penerimaan masyarakat dan pencinta muzik tempatan terhadap lagu-lagu nasyid telah mendorong mereka untuk menganjurkan Anugerah Nasyeed.Com (ANC) yang bakal berlangsung pada 13 April ini di Dewan Muktamar, Pusat Islam, Kuala Lumpur.

Menurut Pengarah Eksekutif Nasyeed.Com, Mohd. Khairulnizam Zainol, perancangan untuk menganjurkan anugerah tersebut sudah bermain di mindanya semenjak dua tahun lalu.

Namun, ketika itu, pihaknya mahu melihat respons daripada masyarakat terhadap Carta Nasyeed.Com terlebih dahulu sebelum melangkah setapak langkah lagi.

"Daripada maklum balas pelayar Facebook menerusi Carta Nasyeed.Com itu, barulah kami yakin untuk mewujudkan anugerah ini.

"Bukan tujuan kami untuk sengaja menambahkan bilangan penganjuran anugerah sedia ada di negara tetapi kami ingin menyemarakkan semula industri nasyid yang pernah mencipta kegemilangan satu ketika dulu.

"Di samping itu juga, Nasyeed.Com mahu menghargai artis-artis nasyid yang tidak pernah jemu memperjuangkan muzik ini. Bukan hanya untuk artis senior tetapi mereka yang baru dalam dunia nasyid ini juga," ujarnya pada sidang akhbar yang berlangsung di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Mengulas lanjut tentang penganjuran ANC pula, Ketua Pegawai Operasi Nasyeed.Com, Muhamad Razin Che Mud pula menjelaskan setiap lagu yang dicalonkan dan dipertandingkan untuk anugerah ini dibahagikan kepada enam kategori berbeza iaitu sirah, cinta, perjuangan, amar, munajat dan selawat.

Untuk itu katanya, sebagai permulaan, ANC akan mempertandingkan 13 kategori yang merangkumi populariti dan kualiti menerusi lagu serta muzik video yang dimuat naik ke Facebook dan YouTube.

"Kami akan memberi peluang kepada peminat untuk mengundi mana-mana lagu dan artis pilihan mereka dalam enam kategori iaitu Anugerah Nasyeed Sirah, Anugerah Nasyeed Cinta, Anugerah Nasyeed Amar, Anugerah Nasyeed Selawat, Anugerah Nasyeed Perjuangan dan Anugerah Nasyeed Munajat.

"Sementara untuk lebihan tujuh kategori lain pula ia akan diadili oleh juri profesional dalam bidang muzik termasuk karyawan muzik dan mereka yang terlibat dengan kerja-kerja di belakang tabir.

"Secara tidak langsung, ANC dilihat seimbang di mana kami memberi peluang kepada peminat selain mengiktiraf karyawan muzik nasyid dari sudut kualiti," jelas Muhamad Razin yang juga merupakan salah seorang ahli kumpulan nasyid, Mestica.

Tujuh anugerah yang akan diadili secara profesional ialah Anugerah Susunan Muzik Terbaik, Anugerah Klip Video Terbaik, Anugerah Vokal Terbaik, Anugerah Lirik Terbaik, Anugerah Lagu Terbaik dan Anugerah Juara Carta Nasyeed.Com.

Bagi kategori Anugerah Khalifah Nasyeed pula, ia akan diberikan kepada tokoh dan individu yang telah memartabatkan serta banyak menyumbang kepada industri muzik nasyid secara keseluruhan.

Dalam masa yang sama, Muhamad Razin turut memberitahu pihaknya tidak bersikap prejudis terhadap mana-mana pihak yang mahu menyertai ANC dan ia terbuka kepada semua penggiat nasyid termasuk wanita.

Namun, buat masa ini katanya, ANC hanya akan mengiktiraf penggiat seni nasyid tempatan dan penganjuran ANC ini juga telah mendapat sokongan padu daripada mereka.

"Alhamdulilah, apa yang membanggakan Nasyeed.Com apabila ANC mendapat perhatian bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang sudi untuk menjadi penaung kehormat majlis anugerah ini," kata Muhamad Razin lagi.

Malah, pihaknya juga masih lagi berbincang dengan beberapa stesen televisyen sama ada untuk menayangkan ANC secara langsung atau rakaman.

Untuk keterangan lanjut dan mahu mengundi serta mencalonkan lagu serta artis kegemaran anda, boleh melakukan demikian dengan melayari www.facebook.com/nasyeedcom.

Zee Bollywood 'kecoh' di PICC

Posted: 09 Feb 2012 06:28 PM PST


TARIAN hebat merupakan nadi setiap filem Bollywood.


KERANCAKAN irama Bollywood yang menggamatkan suasana Pusat Konvensyen Putrajaya (PICC) pada hujung minggu lalu nyata memberikan kenangan tersendiri buat peminat setia irama ini.

Seperti yang dijangkakan, irama yang berasal dari India ini berjaya mengumpulkan hampir 1,500 penonton untuk hadir pada malam itu.

Seperti yang diketahui umum, Zee adalah saluran televisyen popular untuk peminat irama Bollywood di negara ini yang menyediakan pelbagai informasi mengenai lapangan hiburan terus dari India.

Memberikan kelainan buat penonton setia di negara ini, Zee tampil dengan malam konsert penuh gilang- gemilang. Sebagai bonus, tentu sahaja persembahan dari bintang-bintang yang menghiasi drama serta beberapa program saluran berkenaan.

Merupakan konsert kedua selepas kejayaan konsert pertama pada tahun 2010, Zee Bollywood Nite 2012 bukan sahaja menampilkan artis-artis dari saluran televisyen Zee,tetapi juga artis seksi Malaika Arora Khan yang juga merupakan nama besar di Bollywood.

Ternyata gandingan pengacara tersohor dari India, Manish Paul dan Jessy Chahal iaitu pengacara tempatan, menjadikan suasana konsert pada malam itu lebih ceria dengan lagak spontan mereka yang mencuit hati.

Walaupun berbeza negara, kedua-duanya dilihat begitu serasi di dalam memperkenalkan negara masing-masing. Malah, Jessy juga banyak membantu Manish yang juga penerima Anugerah Gold Award 2012 dalam kategori Hos Terbaik India.

Bermula tepat pukul 8.30 malam, konsert yang berdurasi selama 90 minit ini tidak pernah lekang dari mengeluarkan bunyi-bunyian yang mengasyikkan.

Menampilkan Binny Sharma iaitu bakat yang dicungkil dari program Dance India Dance sebagai artis pertama yang membuat persembahan pada malam itu, Zee Bollywood Nite terus dihujani dengan sorakan gemuruh penonton.

Konsert yang didominasi oleh bintang-bintang Zee pada malam itu turut menampilkan penyanyi baru yang dilahirkan dari program realiti nyanyian Saregamapa, Abhilasha Chellum.

Kelunakan suara milik Abhilasha bukan sahaja memukau seluruh dewan tetapi juga turut menyebabkan penonton berdiri dan menyanyi bersama dari tempat duduk masing-masing.

Tidak mungkin rasanya untuk konsert Bollywood tidak menampilkan persembahan tarian. Itulah kekuatan irama ini yang sentiasa diwarnai dengan muzik dan tarian menceritakan makna setiap melodi yang dibawakan.

Tarian penuh perasaan dari tiga artis iaitu Ram Milaye Jodi , Sujoy dan Sara Khan dilihat tidak kurang hebatnya melalui lagu medly seperti Dum Dum Mast,I Hate Luv Storys, Senorita, Sadi Gali dan Aliyva Hi Aiyva. Ini sekaligus membuatkan penonton panas punggung di tempat duduk sehingga ada di antara mereka turun ke depan pentas untuk menari bersama.

Percaya bahawa setiap legasi perlu mempunyai pewaris, konsert ini juga turut menampilkan dua penari cilik iaitu Vaishnavi dan Ruturaj yang popular melalui rancangan realiti Dance Little Masters.

Selain menampilkan tarian penuh bertenaga, apa yang paling membanggakan kedua-dua mereka turut menghafal setiap lagu yang mengiringi persembahan. Antara lagu medley tersebut adalah Singh is King, I Hate U, Nakhare, Jhor Ka Jhatka, Duniya Men, Usdaan, Dhinka Chika dan Tai Tai Fish.

Seperti yang dijangka pada malam itu tumpuan penonton tentunya kepada persembahan terakhir yang menampilkan penari seksi , Malaika Arora Khan.

Ternyata pengalaman beraksi di dalam beberapa filem Bollywood bersama nama besar seperti Shah Rukh Khan, meletakkan Malaika di antara superstar di kalangan peminat.

Merupakan isteri kepada pelakon Arbaaz Khan iaitu saudara kandung Salman Khan, Malaika memang memiliki auranya yang tersendiri apabila dia bukan sahaja berjaya memukau penonton dengan tarian hebat, tetapi juga kecantikan wajah pada usia 39 tahun.

Sejurus selepas menghabiskan persembahan tarian dengan iringan lagu- lagu medley seperti Chaiya Chaiya, Chamak Challo, Munni Baadnam, Hot Rasiyle danKaal Dhamal, Malaika dilihat pantas ke belakang pentas, mungkin kerana tidak mahu mengadakan sebarang interaksi bersama peminatnya.

Ini memberikan rasa kurang senang di kalangan peminat yang sudah tentu mahu mendapatkan lebih banyak kenangan bersama bintang pujaan.

Walaupun namanya bukanlah sehebat pelakon Aishwarya Rai namun lagak penari ini tetap seperti seorang diva popular.

Mungkin bagi peminat fanatik irama ini, ia adalah sesuatu yang biasa di kalangan mereka untuk melayani karenah bintang-bintang yang mempunyai perangai semulajadi seperti ini.

Bagaimanapun, barangkali perjanjian dengan pihak penganjur hanya sebatas itu, akhirnya penonton faham dan akur dengan susunan acara.

Persembahan penutup pada malam itu bukan sahaja dihiasi dengan letupan kecil bunga api tetapi tepukan gemuruh peminat yang hadir. Dan apa yang pasti, hampir keseluruhan penonton yang hadir pada malam itu berpuas hati dengan persembahan yang diberikan.

Pecah Perut lawak baru di IB

Posted: 09 Feb 2012 06:27 PM PST


BOBOI yang dianggotai oleh Afdlin Shauki (kanan) dan Harun Salim Bachik mencuit hati dengan karekter mereka yang melakonkan watak dua 'datin' pada pementasan Lawak Ke, Der? di Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KEJAYAAN persembahan Lawak Ke, Der? (Bila Hati Digeletek) yang dibawakan oleh Istana Budaya (IB) di Panggung Sari pada 3, 4 dan 5 Februari lalu ternyata memberi impak yang cukup positif.

Persembahan ini dijayakan oleh nama-nama besar dalam dunia jenaka tempatan iaitu Osbon, Boboi, Jozan, Nabil Raja Lawak dan Harith Iskander.

Inilah antara yang menyuntik keyakinan buat IB untuk mempersembahkan lebih banyak lawak jenaka di panggung tersebut.

Menurut Ketua Pengarah IB, Datuk Mohammed Juhari Shaarani, ekoran kejayaan besar Lawak Ke, Der? , pihaknya akan menganjurkan satu lagi persembahan di IB iaitu Pecah Perut (Bila Hati Digeletek).

"Pecat Perut akan dibawakan oleh syarikat produksi Global Network di mana ia akan dipentaskan pada 27 hingga 29 September ini di Panggung Sari. Persembahan itu akan diacarakan oleh Nabil Raja Lawak.

"Antara pelawak yang akan ditampilkan pada persembahan itu ialah kumpulan Sepah, Sharifah Shahirah, Aby Yus, Angah Raja Lawak dan Sathiya. Persembahan itu terletak di bawah slot Bila Hati Digeletek yang khusus untuk lawak jenaka.

"Slot itu diadakan selepas kejayaan pementasan Lawak Ke, Der? di mana ia slot terbaru di IB selepas adanya pementasan seperti konsert, teater dan muzikal yang diadakan selama ini," katanya kepada Hits baru-baru ini.

Pada pementasan Lawak Ke, Der? pada malam ini, esok dan 12 Februari, para pelawak terbabit akan meneruskan persembahan mereka dengan cerita yang berbeza.

Os yang mewakili kumpulan Osbon yang juga juara pertandingan Maharaja Lawak Mega berkata, dia dan Abon sering muncul dengan idea yang tercetus pada saat-saat akhir di mana ia suatu cabaran yang bukan kepalang buat mereka.

"Contohnya dalam persembahan pertama pada 3 Februari lepas, kami mengubah lagu Louis Armstrong yang bertajuk What The Wonderful World kepada Gigi Ku Sayang. Lagu itu dirakamkan sehari sebelum persembahan itu.

"Bagi menarik perhatian para penonton dan memberi kelainan, kami sentiasa tampil dengan idea dan persembahan yang berbeza sewaktu muncul dalam Lawak Ke, Der?," katanya sewaktu ditemui selepas persembahan itu.

Pelawak yang lebih dikenali di atas pentas stand-up comedy sejak dua dekad lalu, Harith Iskander juga tidak terkecuali bekerja keras memerah idea bagi dipersembahkan dalam durasi masa 30 minit.

Bagaimanapun, pelawak berusia 46 tahun ini menggunakan pengalamannya sebagai pelawak pentas sejak 21 tahun lalu dengan pelbagai topik serta isu semasa.

Harith mengekalkan identiti lawak jenakanya yang lebih lebih relevan dengan situasi semasa yang sedang berlaku baik dalam mahupun di luar negara.

"Walaupun banyak idea baharu yang saya tampilkan , pada masa sama saya juga mengitar semula sedikit idea-idea lama yang pernah dipersembahkan sebelum ini. Mungkin ramai yang kurang perasan dengan pendekatan itu.

"Ini kerana, sebelum ini persembahan saya lebih banyak diadakan di majlis-majlis makan malam atau acara koporat di mana lawak jenaka saya dalam bahasa Inggeris, sedangkan kali ini lebih kepada bahasa Melayu," jelasnya.

Sementara itu, Afdlin Shauki yang mewakili kumpulan Boboi berkata, dia bersama pasangan lawaknya, Harun Salim Bachik mengambil pendekatan menampilkan pengisian lawak jenaka yang lebih dewasa berbanding sebelumnya.

Jelas Afdlin, jika di Maharaja Lawak Mega, Boboi lebih cenderung menampilkan gaya persembahan dengan watak kanak-kanak, dalam Lawak Ke, Der? mereka mengetengahkan lawak yang lebih dalam maksudnya.

"Itu tidak bermakna kami memaparkan lawak yang ada unsur double meaning atau lucah, sebaliknya kami tetap terikat dengan etika. Pentas Maharaja Lawak Mega dan Lawak Ke, Der? berbeza di mana di sini kami ada lebih kebebasan.

"Ini kerana, Maharaja Lawak Mega disiarkan secara langsung dan ditonton semua lapisan masyarakat sedangkan Lawak Ke, Der? kebanyakannya ditonton oleh orang dewasa. Itu adalah kelainan persembahan ini," ujarnya.

Lawak Ke, Der? terbitan bersama IB dan NRG Enterprise Sdn. Bhd. itu menampilkan persembahan selama kira-kira 30 minit setiap pelawak di mana keseluruhan pementasan mengambil masa hampir dua jam.

Sebarang pertanyaan berhubung pembelian tiket sila hubungi talian 03-41478600 atau layari laman sesawang www.ticket2u.biz bagi menyaksikan persembahan lawak jenaka pertama di IB sejak penubuhanannya lebih sedekad lalu.

Kebebasan Fara ada batas

Posted: 09 Feb 2012 06:26 PM PST


Fara bersama sahabat baiknya, Darling.


SECARA rasmi, Fara Fauzana bertugas sebagai penyampai di radio Hot FM, dan semua sedia maklum akan hal itu.

Bagaimanapun wajahnya amat mudah dilihat di mana-mana saja, pada bila-bila masa, seolah-olah selebriti ini tidak terikat dengan satu majikan secara langsung.

Itulah tuah dan istimewanya seorang Farah Fauzana Mohd. Fadzil.

Menurut Fara, biarpun sibuk sebagai penyiar di radio Hot FM, dia bebas melakukan tugasan lain seperti berlakon atau mengacara tanpa sebarang masalah.

Pada setiap Isnin hingga Jumaat, dia memulakan tugasan di konti untuk segmen HotFM Krew, bermula pukul 6 pagi hingga 11 pagi.

Selain tugasan harian sebagai penyampai, Fara memperuntukan hari Selasa dan Rabu untuk rakaman rancangan Nona di TV3.

Menurut Fara, dia begitu bertuah apabila sepanjang bekerja di stesen radio tersebut, tidak pernah dihalang untuk mengembangkan bakat ke peringkat lebih jauh.

"Bukan Fara seorang, sebaliknya pihak pengurusan memang tidak pernah menyekat mana-mana kakitangan yang ingin mengembangkan bakat masing-masing.

"Boleh dikatakan, kebanyakan penyiar Hot FM ada tugasan sampingan lain mengikut minat dan rezeki masing-masing. Kami bebas melakukan tugasan lain, asalkan memaklumkan kepada pihak pengurusan.

"Selagi tugasan di stesen tidak terganggu, saya bebas untuk buat apa sahaja. Selalunya, saya terima sesuatu pekerjaan itu jika pihak di sana boleh mengikut jadual kerja saya," katanya.

Biarpun perlu melakukan banyak kerja dalam satu tempoh, namun dia gembira dan segala jadual kerja dan temu janjinya diatur oleh pembantu yang juga anak saudaranya sendiri yang mesra disapa, Zul.

Demi teman baik

SEMENTARA itu, persahabatan sejati antara Fara Fauzana dengan Nasreen Ngasri atau Darling adalah di antara punca kenapa penyiar radio Hot FM itu sanggup berlakon sitkom Antara Kita.

Kesibukan yang sedia ada ternyata bukan halangan buat Fara dalam usaha menjaga hati seorang teman baik.

Kata Fara, dia bukan setakat mengenali Darling, malah turut mengenali seluruh keluarga pelakon dan penerbit tersebut.

"Kalau ikutkan jadual kerja, memang padat macam tidak ada ruang untuk saya bergerak. Tapi semua itu saya tolak tepi apabila Darling minta tolong.

"Nak tolak pun berat, sebab kami sudah kenal lama. Dulu Darling juga yang tawar saya berlakon drama Gadis Cuci. Lagipun penggambaran Antara Kita tidak menganggu waktu kerja, cuma saya kena kerja lebih sikit daripada biasa," katanya.

Dalam drama itu Fara berlakon sebagai Nurul Amani yang berusia dalam lingkungan 20-an.

Katanya, watak sebagai anak sulung kepada Pak Adman, lakonan Zaibo tidak susah kerana Nurul seorang yang happy go lucky seperti dirinya.

"Ini juga pertama kali saya berlakon dengan Zaibo. Kami bukan sekadar berlakon sebagai anak dan bapa, tapi saya juga banyak mendapat tunjuk ajar dan nasihat daripadanya," katanya yang akan muncul dalam filem Cinta Kura-Kura pada 1 Mac ini di pawagam.

Keriuhan Ceria Pagi di Suria

Posted: 09 Feb 2012 06:24 PM PST


Kekuatan Ceria Pagi di Suria terletak pada Nabil, Halim dan Kencana.


JIKA sebelum ini, Halim Othman digandingkan bersama Shiera dan Bob bagi mengendalikan segmen Breakfast@Suria seawal pukul lima pagi, kini segmen pagi dimeriahkan lagi dengan barisan penyampai baru radio swasta tersebut.

Malah, sejajar dengan perjalanan tahun baru 2012, segmen Breakfast@Suria kini diberi nafas baru digantikan dengan Ceria Pagi di Suria. Bezanya kali ini, Halim ditemani rakan baru, Nabil dan Kencana Devi.

Tugas yang digalas pastinya berat kerana bukan mudah untuk mengekalkan keceriaan pendengar, lebih-lebih lagi ketika awal pagi.

Namun, bagi dua pendatang baru di dalam keluarga Sinar FM itu, perkara tersebut tidak boleh dijadikan alasan kepada mereka untuk terus kekal segar di awal pagi.

Dibimbing oleh Halim sebagai kapten, Kencana dan Nabil perlahan-lahan mengorak langkah mereka dalam bidang penyiaran radio.

Beri mereka masa – Halim

Bertugas sebagai juru mudi kepada dua pendatang baru, Halim mempunyai pandangan tersendiri mengenai Kencana dan Nabil.

Tidak mahu berselindung, Halim mengakui mereka mempunyai rentak mereka tersendiri apabila ke udara.

"Buat permulaan ini, mereka sebenarnya masih dalam proses untuk menyesuaikan diri dalam suasana di dalam konti.

"Bagi saya, Kencana perlu menguatkan lagi karakter dia dan dalam masa yag sama, dia juga perlu tegas dalam situasi tertentu.

"Manakala bagi Nabil, jika dia ingin berjenaka, dia kena kawal sikit mulut dia. Ini kerana apabila kita tersalah cakap sesuatu yang kasar atau sensitif, nanti saya pula yang kena betulkan dahulu sebelum menyiarkannya. Tambah satu kerja lain pula," jelasnya.

Namun, Halim percaya perkara tersebut pasti akan terbentuk sendiri dari semasa ke semasa.

Bukan berniat untuk menunjukkan siapa yang lebih senior, Halim mempunyai jawapannya sendiri mengenai perkara tersebut.

"Apabila menjadi penyampai radio, kita perlu ingat bahawa pendengar radio terdiri daripada pelbagai lapisan.

"Daripada kanak-kanak sehinggalah ke tahap dewasa dan berpelajaran tinggi. Pendengar radio adalah cerdik dan mereka sangat peka apa dengan apa yang kita bincangkan.

"Jadi untuk memastikan kita sentiasa mendapat tempat di hati pendengar, kita perlulah membawakan sesuatu yang berinformasi dan segar kepada mereka dan bukanlah hanya cakap kosong semata-mata.

"Tapi apa-apa pun, kehadiran Nabil dan Kencana sebenarnya memberi semangat dan juga inspirasi kepada saya untuk terus sama-sama menjayakan segmen Ceria Pagi di Suria ini," katanya.

Lawak Abon setaraf Hollywood?

Posted: 09 Feb 2012 06:20 PM PST


OSBON menanti kehadiran penonton di Istana budaya, malam esok dalam persembahan lawak ke der?


SEPANJANG Abon dikenali sebagai pelawak menerusi sitkom Kampung Seri Wangi pada tahun 1983 hingga kini, tiada apa yang lebih membanggakannya sehinggalah dia mendapat pujian daripada seorang peminat baru-baru ini.

Abon amat terharu apabila seorang peminat dari Melbourne, Australia datang kepadanya dan melabelkan lawaknya setaraf pelawak Hollywood sewaktu menonton persembahan Lawak Ke Der? Jumaat lalu.

Katanya, ahli perniagaan berkenaan mula melihat aksinya sewaktu dia mengacara persembahan Konsert Pop Yeh-Yeh 60-an ketika pulang bercuti di tanah air.

"Saya kenal dia sebagai Datuk Alim. Dia sudah lama menetap di Australia dan datang ke sini untuk tonton konsert Pop Yeh Yeh. Dia sekali lagi kembali ke Malaysia bersama-sama keluarga semata-mata untuk melihat saya dalam Lawak Ke Der?

"Pada 3 Februari itu, dia dan isteri sanggup tunggu saya di Istana Budaya sehingga saya selesai segala urusan. Dia tidak sangka pelawak tempatan juga berkualiti. Lawak saya setaraf pelawak Hollywood, kata Datuk Alim, " ceritanya.

Jelas Abon, dia cukup terharu apabila mendengar ucapan tahniah daripada orang luar yang tidak pernah terdedah dengan dunia hiburan tempatan.

Kata-kata ikhlas daripada peminat berkenaan menyuntik semangatnya untuk mengadakan persembahan yang lebih menarik pada malam esok untuk persembahan Lawak Ke Der?.

Kata bapa kepada empat orang anak itu, kumpulan Osbon tidak akan memberi persembahan yang sama kerana mereka amat menitik beratkan soal kepuasan penonton.

"Ingat senangkah nak buat orang ketawa? Tambahan pula yang datang kena bayar dan kita pula menjadi tumpuan. Jadi sebagai tanda penghargaan kepada orang ramai yang sanggup mengeluarkan wang untuk menonton kami, sudah pasti Osbon memberi yang terbaik.

"Jumaat ini tak tahulah nak bawa apa lagi atas pentas. Kalau minggu lalu, bawa teksi Os, kali ini tak pasti lagi. Apa pun corak persembahan kami berbeza dari minggu lalu, mahupun daripada program Maharaja Lawak," jelasnya terperinci.

Abon atau nama sebenarnya Shahrizan Ahmad, 52, berkata, Lawak Ke Der? terbitan Istana Budaya (IB) dan RG Enterprise, bukan sahaja memberi peluang kepada para pelawak tanah air menunjukkan bakat, malah mengangkat martabat mereka ke depan.

Pertunjukan lawak itu turut dijayakan oleh Afdlin Shauki, Harun Salim Bachik, Nabil, Johan dan Zizan Raja Lawak serta Harith Iskander.

13 ‘juadah’ China ditahan

Posted: 09 Feb 2012 06:17 PM PST

13 'juadah' China ditahan

BANTING – Sebuah restoran di Jenjarom bukan hanya menyediakan juadah makan minum, tetapi turut menawarkan perkhidmatan pelacuran kepada pelanggannya.

Lokasi restoran itu dikatakan strategik, di mana terletak di kawasan terpencil dan jauh daripada kesibukan bandar.

Bagaimanapun, kegiatan itu dapat dihidu polis yang melakukan serbuan, kira-kira jam 8.30 malam, kelmarin.

Pegawai Turus Jabatan Anti Maksiat, Kongsi Gelap dan Perjudian (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Selangor, Deputi Superintendan Izwan Abd Karim berkata, dalam serbuan itu, 13 wanita warga China dan seorang wanita tempatan, berumur lingkungan 20-an, ditahan.

Katanya, ketika itu, warga asing tersebut sedang melayan 15 orang pelanggan tempatan.

"Premis ini beroperasi di kawasan terpencil bagi mengelak kegiatan haram ini dihidu pihak berkuasa.

"Kita percaya, pemilik turut menawarkan perkhidmatan seks di luar premis," katanya ketika ditemui di lokasi serbuan, kelmarin.

Kesemua tahanan dibawa ke Balai Polis Sungai Jarom bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39 (B) Peraturan-Peraturan Imigresen 59/63.

Jika disabitkan kesalahan, mereka boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi enam bulan dan denda tidak lebih RM1,000 atau kedua-duanya sekali.

Juruteknik ditemui mati dalam keadaan tergantung

Posted: 09 Feb 2012 06:16 PM PST

Juruteknik ditemui mati dalam keadaan tergantung

KAPAR - Seorang Juruelektrik swasta sempat memohon maaf daripada isteri, keluarga dan rakan melalui sepucuk surat yang ditulis sendiri sebelum ditemui mati berhampiran kediamannya di Jalan Sungai Kapar Indah 6C, Taman Sungai Indah, di sini semalam.

Mangsa dikenali, Kong Ben Chung, 52, ditemui mati dalam keadaan tergantung di sebatang pokok oleh orang ramai yang melalui kawasan itu kira-kira jam 7.10 pagi.

Melalui surat yang ditemui dalam poket seluar mangsa turut menyebut, mendiang meminta isterinya melangsaikan segala hutang.

Mangsa yang disahkan mengidap kanser otak itu dipercayai bertindak sedemikian kerana mempunyai kaitan dengan masalah hidup yang dihadapi.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, polis menerima maklumat kejadian daripada orang ramai sebelum sepasukan anggota bergegas ke rumah teres dua tingkat milik mangsa.

Menurutnya, sebaik tiba di lokasi kejadian, polis menemui seorang lelaki dalam keadaan tergantung pada sebatang pokok dengan menggunakan tali keselamatan elektrik.

"Siasatan lanjut mendapati mangsa sudah meninggal dunia akibat jerutan pada leher menggunakan tali keselamatan elektrik yang dipercayai milik mangsa sendiri," katanya kepada Sinar Harian.

Mohamad Shukor berkata, berdasarkan makluman daripada isteri mangsa, suaminya masih berada dalam bilik tidur kira-kira jam 3 pagi.

Bagaimanapun, dia tidak menyedari bila suaminya keluar dari bilik mereka dan menghampiri pokok di hadapan­ rumah itu.

Katanya, berdasarkan keterangan isteri mangsa, tiada sebarang salah faham berlaku antara mereka, tetapi Ben Chung dikatakan sanggup bertindak sedemikian kerana tertekan selepas disahkan menghidapi kanser otak, baru-baru ini.

"Siasatan polis terhadap mangsa juga tidak menemui sebarang unsur jenayah, kita percaya mangsa bertindak memanjat pokok di hadapan rumahnya dengan mengikat badan menggunakan tali keselamatan elektrik sebelum terjun," katanya.

Mayat mangsa di hantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk bedah siasat dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Padah parkir bahu jalan, bas dibaling pemadam api

Posted: 09 Feb 2012 06:14 PM PST

Padah parkir bahu jalan, bas dibaling pemadam api

BUKIT TINGGI - Tindakan pemandu bas meletak kenderaan dalam tempoh yang lama di bahu jalan di sekitar kawasan Bukit Tinggi mengundang kemarahan pengguna dan penduduk berikutan banyak insiden tidak diingini berlaku termasuk kemalangan.

Antara lokasi utama yang dijadikan sasaran pemandu dan pemilik bas adalah di sekitar Taman Chi Liung, Bandar Bukit Tinggi dan Jalan Batu Unjur.

Tinjauan Sinar Harian di salah satu lokasi di Jalan Batu Nilam 1 berhampiran Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJK) (C) Hin Hua mendapati, lebih lima bas kilang diparkir di kawasan itu terutamanya pada waktu tengah hari dan malam.

Berdasarkan maklumat awam, kebanyakan pemandu bas tinggal di kawasan flat berhampiran menyebabkan mereka mengambil tindakan meletak kenderaan di situ sebaik selesai menghantar dan me­ngam­bil pekerja kilang di sekitar daerah ini dan Shah Alam.

Pada peringkat awal, penduduk menganggap tindakan itu satu kebiasaan, namun lama-kelamaan ia menimbulkan kemarahan apabila sering berlaku kesesakan terutamanya pada waktu puncak.

Kewujudan deretan bas itu menyebabkan laluan yang digunakan dua kenderaan pada satu masa kini hanya boleh digunakan sebuah kenderaan sahaja.

Dalam kejadian terbaru, minggu lalu, sebuah kereta jenis Perodua Myvi yang cuba mengelak sebuah kenderaan lain di lorong kanan melanggar salah sebuah belakang bas kilang menyebabkan kereta itu remuk teruk di bahagian hadapan.

Meskipun keadaan kereta rosak teruk, pemandu dilaporkan selamat tanpa mengalami kecederaan serius.

Orang awam yang naik berang dengan insiden itu bertindak membaling gas pemadam api dan merosakkan cermin bas berkenaan kerana tidak tahan lagi melihat kenderaan berat diletakkan di kawasan itu.

Ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK) Zon N46 (A) kawasan Bukit Tinggi, Yew Boon Lai ketika dihubungi berkata, pihaknya sudah menerima banyak aduan mengenai tindakan pemandu dan pemilik bas meletakkan kenderaan di beberapa lokasi di bandar ini.

"Saya sudah membawa aduan sama kepada MPK dan sudah banyak tindakan diambil antaranya mengenakan denda dan kompaun kepada pemilik bas.

"Saya dimaklumkan sudah lebih 100 kompaun dikeluarkan, namun mereka masih berkeras dan berdegil meletak kenderaan di kawasan sama," katanya.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, sudah beberapa kali pihaknya membawa perkara itu kepada pengetahuan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi tindakan lanjut, tetapi sehingga kini tiada maklum balas diberikan.

"Saya mewakili orang awam meminta SPAD melihat kesan tindakan pemilik bas meletak kenderaan yang membahayakan nyawa orang ramai.

"Tindakan tegas perlu dibuat sama ada dengan menggantung lesen atau menarik balik permit kenderaan itu, ini mungkin boleh dijadikan pengajaran kepada pemilik kenderaan lain," katanya.

Boon Lai berkata, MPK kini dalam perbincangan untuk mengambil tindakan mengunci tayar bas mengi­kut Pindaan Undang-undang Kecil Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Bagaimanapun katanya, ia masih dalam proses perbincangan dan sekiranya diluluskan akan dilaksanakan di seluruh kawasan di bawah pentadbiran MPK.

"Saya harap melalui langkah ini ia mampu memberi kesedaran kepada pemandu dan pemilik kenderaan supaya tidak sekali-kali meletakkan kenderaan di merata-rata kawasan terutamanya di bahu jalan.

"Jika tiada parkir sekalipun, carilah cara lain yang selamat agar ia tidak membahayakan keselamatan orang awam," katanya.

Bertudung sebab diri sendiri

Posted: 09 Feb 2012 06:13 PM PST



BERKAT 12 Rabiulawal sempena kelahiran junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali, 27, membawa arus perubahan besar dalam hidup dan kerjayanya dengan tampil bertudung.

Selepas mengejutkan banyak pihak menerusi pengumuman majlis perkahwinannya dengan seorang jejaka kelahiran Selangor, Ahmad Aznaim Abdullah atau dikenali sebagai Naim, 30, gadis yang menggunakan nama pentas Ana Raffali itu sekali lagi membuka mata ramai terutama peminatnya.

Melangkah setapak lebih dekat dengan tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi, Ana yang ditemui ketika sesi fotografi di Studio Utusan, Jalan Chan Sow Lin, semalam mengakui dia kini merasakan dirinya lebih dekat dengan Maha Pencipta.

"Saya tak melihat pemakaian tudung sebagai satu imej atau trend, ini merupakan pelaksanaan tanggungjawab saya. Sebagai seorang wanita beragama Islam, tidak salah untuk saya mendekatkan diri dengan ajaran agama yang memayungi saya sejak dari kecil," ujarnya yang ditemani buah hatinya yang juga seorang jurufoto bebas itu ketika sesi fotografi tersebut.

Jujur, tatkala lensa kamera jurufoto Kosmo! ,Jeffri Iran membidik tepat ke arah dirinya, si gadis itu kelihatan lebih manis dan tenang.

Kata Ana, penghijrahan itu merupakan doa daripada peminat dan individu sekeliling yang sentiasa menyokongnya selama ini.

"Ramai orang tanya bila nak pakai tudung dan saya jarang memberikan komen mengenai perkara itu. Malah, tidak sesekali saya menangkis atau menolak untuk memakai tudung.

"Dan sekarang syukur Alhamdulillah, doa anda semua dimakbulkan Allah. Jodoh pun sudah ketemu dan kini tanggungjawab saya sebagai seorang wanita beragama Islam semakin lengkap," katanya.

Perasaan yang menusuk terus ke dalam sanubarinya saat dia memutuskan untuk bertudung dirasakan anugerah teragung baginya.

"Alhamdulillah sekarang rasa lebih tenang dan sewaktu hari saya nak pakai tudung itu pun perasaan itu datang dengan sendirinya dan bukan secara mengejut atau tiba-tiba.

"Sebelum keluar makan petang bersama Naim, saya terasa mahu memakai tudung dan saya rasa sangat selesa. Ini perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidup saya, ditambah pula dengan keberkatan Maulidur Rasul pada hari itu," ucap Ana setinggi-tinggi pujian kepada yang Maha Esa atas sinar yang ditunjukkan.

Bertudung bukan satu perkara asing bagi Ana kerana setiap kali menghadiri majlis keagamaan mahupun kenduri dia bakal mengenakan hijab di kepalanya. Malah, dari zaman belajar lagi menurut Ana, dia sememangnya bertudung.

Lisa Jatuh Cinta

Menyangkal sama sekali seandainya ada dakwaan yang mengatakan bahawa dia bertudung disebabkan perjalanan hidupnya yang bakal berkahwin tidak lama lagi, ditambah pula dengan faktor latar belakang keluarga Naim yang bersangkut paut dengan Jawi (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan). Bapa Naim sebenarnya pernah bekerja di Jawi.

"Saya bertudung bukan disebabkan keluarga Naim tapi sebab diri saya sendiri, saya bersyukur kerana dikurniakan nikmat dan rezeki yang melimpah ruah dari Allah.

"Beginilah cara saya membalas kasih sayang-Nya kepada saya iaitu kepercayaan bukan saja dari dalaman tapi juga secara lahiriah. Allah bukakan hati dan mata saya untuk mendapat kesedaran secara halus," luah Ana.

Tambahnya, sepanjang jalinan hubungannya dengan Naim dia tidak pernah dipaksa untuk bertudung dan disebabkan itu mereka berasa semakin selesa dan serasi.

"Kami pun banyak berbincang mengenai hal agama dan masing-masing memberikan pendapat masing-masing," katanya.

Ditanya mengenai persiapan Ana menuju hari bahagianya bersama jejaka yang dipanggilnya Naim, jawab Ana segalanya berada di landasan yang tepat.

"Alhamdulillah sedang berjalan lancar, hantaran sikit lagi nak siap, kami sudah buat perjumpaan kedua-dua belah pihak begitu juga dengan pihak masjid dan aturcara majlis pun dah siap," katanya yang bakal menggunakan khidmat Ezuwan Ismail dan Safura Azali sebagai pereka pakaian nikah dan resepsi nanti.

Menerusi perbincangan yang sudah dibuat, tambah Ana, sebanyak tujuh dulang hantaran dari pihak lelaki dan sembilan dulang hantaran dari pihak perempuan sudah dipersetujui.


FIGURA yang dikenali dengan imej sopan ini mengakui dirinya kini semakin dekat dengan Tuhan.


Sementara, mas kahwin dan perkara lainnya masih dalam proses perbincangan.

Memikul tanggungjawab bergelar isteri pastinya sedikit sebanyak menghadiahkan jiwa gemuruh buat Ana. Diakui sendiri oleh empunya badan, katanya lagi: "Saya bersyukur sangat-sangat, senang cerita perasaan saya gemuruh dan gembira. Semuanya bercampur-baur."

Memilih untuk berkahwin tatkala karier masih berada di puncak sekali gus bersama satu tanggungjawab yang makin berat, Ana menegaskan dia tidak akan sesekali meninggalkan kariernya sebagai anak seni.

"Saya akan terus berkarya dan insya-Allah pada bulan Mei nanti saya bakal muncul bersama album kedua saya yang memuatkan 10 buah lagu termasuk sebuah lagu baharu, Lisa Jatuh Cinta.

"Material semua dah ada cuma konsepnya masih belum diputuskan. Biar tanggungjawab saya sudah bertambah tapi saya tetap Ana Raffali yang anda semua kenali," tegasnya.

Bingkisan lagu buat Naim

Sebagai seorang karyawan merangkap penulis lirik dan komposer muda yang berbakat, Ana Raffali tidak ketinggalan mendedikasikan sebuah lagu khas buat sang kekasih, Ahmad Aznaim Abdullah, 30.

Lagu Sampai Bila dihasilkannya dua tahun lalu dan katanya tidak sengaja ditujukan khas buat bakal suaminya itu.

"Dua tahun lalu kalau tak silap saya cipta lagu itu dan yang menariknya setiap intipati dalam lagu itu menceritakan kisah saya dan dia (Naim)," singkapnya.

Secara literal, lagu itu menurut Ana berkisar tentang kisah kekasih yang sudah sekian lama bercinta. Jadi sudah sampai masanya untuk setiap pasangan itu meneroka peringkat lebih tinggi dalam sesebuah ikatan perhubungan untuk menyatukan dua hati.

"Lagu ini sebagai pesanan mesra kepada mereka yang sedang bercinta dan merancang masa depan bersama," ucap Ana.

Kelainan On Air

Posted: 09 Feb 2012 06:11 PM PST


PROGRAM On Air bakal melatih pengacara untuk menjadi serba boleh.


SELAMA ini penonton sering dihiburkan dengan pelbagai rancangan realiti televisyen berbentuk hiburan yang mencari bakat-bakat baharu sama ada dalam bidang nyanyian atau lakonan.

Memandangkan sudah terlalu banyak rancangan sebegitu menjadi santapan penonton, maka pihak Astro telah mengambil inisiatif dengan menghasilkan sebuah program untuk mencungkil bakat dalam bidang pengacaraan.

Diterbitkah khusus untuk saluran Astro Ria, dikenali dengan judul On Air, ia adalah sebuah rancangan mencari bakat baharu sebagai seorang pengacara yang bukan hanya terhad kepada televisyen, seluruh entiti industri penyiaran termasuk radio.

Pengurus Saluran Astro Ria, Raqim Ahmad berkata, biarpun rancangan tersebut baru pertama kali diperkenalkan, tetapi ia telah mendapat sambutan yang baik daripada orang ramai.

"Sebelum ini kami sudah mengadakan sesi uji bakat di tiga buah lokasi iaitu di Pulau Pinang, Johor dan Sarawak. Kehadiran orang ramai untuk mencuba nasib menyertai rancangan On Air ini sangat memberangsangkan.

"Apa yang menariknya rancangan ini mendapat sambutan yang baik daripada bukan Melayu, terutamanya kaum Cina dan India yang turut tidak ketinggalan untuk sama-sama hadir pada uji bakat yang diadakan," ujarnya ketika ditemui pada sesi uji bakat yang diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambah Raqim, peserta yang terpilih hingga ke peringkat akhir akan menjalani kursus melalui silibus yang ditentukan untuk memantapkan lagi pengetahuan dalam pelbagai genre pengacaraan.

Jelasnya, dalam tempoh 10 minggu para peserta akan diberi tunjuk ajar, pendedahan serta tugasan tertentu yang berlandaskan format televisyen iaitu berita, majalah dan hiburan.

"Biarpun matlamat utama rancangan On Air adalah untuk mencari perintis dalam dunia pengacaraan, namun sasaran kami bukanlah sekadar untuk melahirkan seorang pengacara semata-mata.

"Pada masa yang sama, para peserta yang terpilih ini akan turut dilatih dengan kerja-kerja di belakang tabir supaya kami dapat membentuk pengacara yang serba boleh dan tidak terlampau mengejar glamor," ujarnya.

Merupakan rancangan yang julung-julung kalinya diadakan oleh Astro, On Air turut menampilkan dua orang ikon dalam bidang pengacaraan iaitu Aznil Nawawi dan Suhaimi Sulaiman.

Selain itu, kedua-duanya turut dibantu oleh beberapa orang pengacara terkenal lain sewaktu sesi uji bakat seperti Datin Normala Samsudin, Dang Suria, Sarimah Ibrahim dan Wan Zaleha Radzi.

Sudah memulakan siaran pada 1 Februari lalu, ia akan disiarkan pada pukul 9 malam setiap hari Rabu di saluran Astro Ria sebanyak enam episod yang mengimbas kembali rakaman semasa sesi uji bakat sehinggalah pemilihan 14 orang peserta.

Bahasa Melayu dan Inggeris

Menurut Aznil Nawawi atau lebih sinonim dengan panggilan Pak Nil, antara kriteria utama dalam pemilihan peserta untuk rancangan On Air adalah mereka yang mampu memberikan kelainan dalam cara pengacaraan yang ditampilkan.

Jelasnya, sepanjang sesi uji bakat yang berlangsung di keempat-empat buah lokasi, dia melihat kebanyakan yang hadir untuk mencuba nasib terlalu terikut-ikut dengan gaya pengacara sedia ada.

"Saya lihat rata-rata yang menjalani sesi uji bakat ini terperangkap kerana mereka cuba meniru cara penyampaian pengacara pujaan mereka dan banyak menghafal sehingga berasa gugup apabila berada di hadapan kami.

"Sedangkan apa yang kami mahukan adalah untuk melahirkan seorang pengacara yang mempunyai identiti tersendiri serta gaya penyampaian yang sesuai keadaan sekarang, bukan seperti gaya 15 atau 20 tahun yang lalu," ujarnya.

Menurut Aznil, untuk layak bergelar sebagai pengacara, seseorang individu itu perlulah memiliki bakat, berpengetahuan luas, mempunyai personaliti menarik dan mahir dalam dua bahasa.

"Sepanjang mengendalikan sesi uji bakat di keempat-empat buah tempat, saya berharap supaya ada yang mampu tampil mengacara dalam bahasa Melayu dan Inggeris kerana ia dilihat satu kelebihan untuk menceburi bidang pengacaraan.

"Namun, saya juga berasa sangat kagum kerana ada di antara peserta bukan Melayu yang datang semasa sesi uji bakat mampu bertutur dalam bahasa Melayu dengan lancar dan fasih," ujarnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

TV AL HIJRAH ONLINE STREAMING

Copyright 2010 All Rights Reserved